(Ännu en gång) TAPIL – hur funkar det?


I våras skrev jag detta inlägg om TAPIL och ser att det är många som fortfarande är intresserad av detta. Därför skickar jag ut det igen. Som ni har förstått så tog jag mig in på KI och Tandläkarprogrammet och jag känner att jag har tagit helt rätt beslut om att läsa detta och inte Osteopat även om det säkert hade varit spännande. Men det här är jag.

En vecka innan antagning.se kom med besked fick jag reda på vad jag fick för poäng av KI. Jag fick 50.0 av 50.0 och viset då att jag var antagen. Andra som fick 47.3 tex. kunde inte helt lita på att de tog sig in. Men i år låg lägsta poängen på TAPIL på 46.5 så de klara de sig.

_________________________________________________________________________

För er som inte vet vad TAPIL är så ska vi kanske börja där. TAPIL är särskilt urval till tandläkarlinjen på Karolinska Universitetssjukhuset. För att få komma på TAPIL så måste man skicka in en särskild ansökan innan ett vist datum till karolinska då man söker genom antagning. Efter det får du hem ett brev att du är välkommen att göra det första momentet som är en uppskrivning där det är ett moment på 30 min där du ska skriva om dig själv men får inte nämna ditt namn då du bara är ett ”nummer”. I moment två får du välja mellan tre rubriker att skriva om. Går allt detta bra får du komma till andra urvalet som är en intervju där du får träffa en man och en kvinna för att prata lite om dig själv.

Men så här går det till allt som allt första urvalet.

Första skrivningen 25 min. Berätta om dig själv.
Här ska du skriva om vem du är och vart du kommer ifrån samt lite om din familj. Vad har du jobbat med och vad du gick på gymnasiet. Jag nämnde även att jag gjort fem veckors praktik hos tandläkaren. Jag fylde inte båda papperna, utan jag var saklig och kort men fick med det mesta. Jag avslutade det hela dock lite udda med det berodde på att tiden var slut och om det var till min fördel vet jag ej. Men kan tänka mig att det fick dem ”komma ihåg” mig bättre.

Andra skrivningen 60 min. (om jag minns rätt) tre rubriker välj en
Årets rubriker var.
1. Äldres munhälsa, hur kan man förbättra den?
2. Riskkapital inom vården, fördel eller nackdel?
3. Arbetslöshet bland unga, individens eller samhällets ansvar?

Jag valde alt. nr 3. Även om jag har jobbat inom vården sedan jag tog studenten så kände jag att det var lättare att skriva om alt. nr 3. Här tror jag att allt handlar om hur du strukturerar upp allt. Jag hade en plan som jag hade gått igenom med en svensklärare innan som var snäll att hjälpa trots att jag inte läste svenska. Men det var att ha en Inledning med bakgrund, huvuddel där man tar upp problemen fördelar nackdelar , och sist egna reflektioner.  Blanda inte dessa utan visa att du kan strukturera upp det hela för jag tror det är en klar fördel. Jag försökte även skriva så som om jag skrev en artikel lite. Men som sagt, struktur.. Jag var klart 10 min innan vi skulle vara klar och han där med även läsa igenom och rätta vissa saker vilket kändes skönt! Hade även lite av sista sidan kvar här.

Intervju. får man komma på om det gick bra på urval ett. är ca 110 st som får komma.
Inför denna dag var jag väldigt nervös. Och det var så svårt och veta om det fick med allt de ville, och om jag hade fått med allt de ville veta. Men jag var in till en kvinna först och hon frågade mycket om utbildningen. Kändes lite som ett förhör vissa stunder men hon pratade mycket om vilka mina förväntningar på utbildningen var och hur jag hade tänkt klara av den. Mannen han var en riktigt skön snubbe som det kändes lite bohem över. Hn började med att prata om min familjs lantgård och miljön och massa annat. Det var även han som berättade om hur intervjun skulle fungera. Att de inte ville parata om  utbildningen så mycket utan mer allmänt för att få en känsla av vad man är för person. Jag var mer avslappnad hos honom.

Men det är så svårt att veta vad de söker och hur det gått! Jag gjorde mitt bästa och mer än så kan man ju inte göra! Jag hade en taktik att tänka 3 sekunder mer än vanligt så jag inte slängde ur mig något superblont som jag gör ibland och det funkade iallafall!

Just nu väntar jag spänt på beskedet den 12 juli. De skulle sätta sig och gå igenom allt nu i slutet av juni då alla hunnit komplettera sina betyg. Och jag ska bara bestämma mig för vad jag vill gå! Tänk om man kunde gå två utbildningar samtidigt! 😀

9 tankar på “(Ännu en gång) TAPIL – hur funkar det?

  1. Hej Michaela!
    Jag skrev levnadsbeskrivning och uppsats i år, och fick hem kallelse till intervjun igår. Intervjun är om ett par dagar och jag är väldigt nervös då min största dröm är att bli antagen på tandläkarutbildningen på KI. Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde berätta lite mer hur det hela är strukturerat samt vilka frågor de frågade dig då du gjorde intervjun.
    Tack för din tid! 🙂

  2. Hej!
    Jag är också intresserad av tandläkarprogrammet vid KI. Skulle du kunna ge mig tips? Pluggar nu till ssk (1 termin kvar) och undrar om de tittar något på vad man tidigare har studerar? Eller är det bättre att försöka jobba inom tandvården på något sätt (såg nämligen att de sökte en uska till ett mer administrativt jobb på en mindre tandläkarklinik)? Vet inte riktigt vad som är bäst..

    Vänliga hälsningar
    Cecilia

  3. Stort grattis Michaela och önskar dig all lycka! Väldigt gulligt av dig att dela med dig av dina egna erfarenheter från tapilen. Jag skulle mer än gärna vilja ställa ett par frågor till dig om du har tid, tänkte söka nu i vår. Min mail står nedan

  4. Hej!
    Vad ska man ha med i en levnadsbeskrivning, jag försöker följa instruktionerna från KIs sida men jag svävar lätt iväg. TIPS? 🙂

  5. Hej!
    Får man information om respektive ämne i den andra skrivningen? Eller ska man utgå från den kunskap man redan har sen tidigare? Jag tänker att det hade varit väldigt svårt då de flesta inte har så jättebra koll på t.ex äldres munhälsa..

    Mvh
    Ulku

Lämna ett avtryck